Користувач цікавиться: як довго будуть зберігатися мої фотографії? Або ще раз про світлостійкість

Люди трепетно ставляться до своїх фотографій і хочуть бути впевнені в тому, що вони будуть зберігатися довго. Дослідження аналітичної компанії Lyra Research показують, що близько 2/3 користувачів струминних принтерів, опитаних компанією в 2005 році, були стурбовані питанням: як довго вони зможуть зберігати фотографії до початку їх вицвітання. У той час як виробники сумісної продукції останнім часом значно поліпшили якість своїх чорнил/картриджів, довгостроковість зберігання відбитків ще не на належному рівні.

Інша дослідницька компанія Wilhelm Imaging Research (WIR) нещодавно опублікувала результати своїх тестів сумісних (тобто не оригінальних) чорнил на фотопапері, де вказує, що деякі з найбільш популярних чорнильних картриджів дають фото з дуже коротким терміном життя: вони починають вицвітати в середньому через менш ніж 2 роки, а деякі з них - вже через кілька місяців. Таким чином, за світлостійкостю ці продукти знаходяться на рівні ОЕМ 1990-х років, хоча результат можна значно поліпшити при використанні оригінального паперу.

Кілька років тому WIR виявила схожі проблеми з оригінальним чорнилом. Однак виробники оригінального устаткування усвідомили, що так не може тривати, і значно поліпшили свої чорнила. Canon, Epson, HP і Lexmark інвестували величезні кошти в подолання проблеми низької світлостійкості і кожен з них створив чорнила на основі барвників, які підтримують світлостійкість десятки років. Це відомі Вам чорнила Epson ClariaTM, HP ViveraTM, Canon ChromaLife 100TM, Lexmark EverColorTM, тощо.

У такій ситуації може бути тільки один правильний хід у виробників сумісної продукції - розробка нових чорнил, які були б якомога ближче по довгостроковості зберігання ОЕМ чорнил, а то й перевершувати їх. Це важко і дуже дорого, але без цього не обійтися на сучасному ринку, в умовах, коли конкуренція все більше загострюється.

Зазвичай інформація про світлостійкості не надається при продажу сумісної продукції (за рідкісним винятком), і споживач розгублюється при виборі витратних матеріалів. У такій ситуації ОЕМ почуваються вільніше. Хоча, з іншого боку, слід чітко розуміти, ЩО САМЕ мається на увазі виробником, коли анонсується, наприклад, тривалість зберігання знімків 30 років. Звичайний користувач навряд чи замислюється і приймає обіцяні 30 років за чисту монету. Спробуємо звернути Вашу увагу на деякі нюанси довгостроковості зберігання Ваших фотографій.

Залежно від того, чи виставляється надруковане зображення на сонячне світло на відкритому повітрі, з або без доступу погодних факторів (дощ, сніг, туман і ін.), за шибкою або при штучному освітленні в приміщенні - в будь-якому випадку зображення буде піддаватися вицвітанню, менше чи більше, але буде вицвітати. Світлостійкість зображень можна порівнювати між собою, якщо тільки вони надруковані в однакових умовах за стандартизованою методикою, а потім випробувані на світлостійкість за однією і тією ж методикою. Так, наприклад, зображення повинні бути надруковані відповідно до стандарту ISO 2834, протестовані на світлостійкість - за стандартом ISO 12040.

Різні джерела світла (включаючи або виключаючи атмосферні фактори), такі як сонячне світло в ясний день, сонячне світло в похмуру погоду, в той чи інший сезон, штучне освітлення ксеноновою лампою, галогенною або флуоресцентною лампою, звичайною побутовою лампою розжарювання будуть дуже по-різному знебарвлювати зображення через свої різні спектральні характеристики. Наприклад, ксенонова лампа в сотні разів потужніша ніж флуоресцентна, тому зображення вицвітає набагато швидше. Таким чином, зображення, надруковане чорнилами із заявленою виробником відмінною світлостійкістю, може виявитися досить не стійким під впливом іншого джерела світла. Крім того, барвники різного кольору будуть вицвітати по-різному, зображення, врешті-решт, може посиніти, наприклад, або пожовтіти перш ніж знебарвиться зовсім.

Вся справа в тому, в яких умовах виробником проводилося тестування на світлостійкість, і чи відрізняються Ваші умови зберігання від них.

Розглянемо конкретний приклад - система друку Canon ChromaLife100. Виробник заявляє 30 років світлостійкості отриманих фотографій, а в альбомі - 100 років зберігання без вицвітання. Користувач, не замислюючись, купує картриджі. І через деякий час дивується - фотографії вицвітають!

Пояснимо, чому так відбувається. По-перше, більш уважно треба читати відомості про світлостійкість (далі інформація з сайту www.canon.ua): «Дані отримані в результаті прискорених випробувань і без гарантій. Тестування на зберігання протягом 100 років стосується витратних матеріалів PR-101, PP-101, SG-101, GP-401, GP-501; фотографії зберігалися під пластиковим покриттям. Тестування на зберігання протягом 30 років стосується витратних матеріалів PR-101 і PP-101, протягом 10 років - тільки PR-101. Світло- і атмосферостійкість тестувалися в звичайних кімнатних умовах без впливу прямого сонячного світла».

Таким чином, щоб фотографії не вицвітали 30 років, треба дотримуватися таких умов:

  1. Використовувати тільки оригінальні картриджі з чорнилом Genuine Canon dye inks.
  2. Друкувати тільки на окремих видах оригінального фотопаперу (Canon Photo Paper Pro, Photo Paper Plus Glossy).
  3. Зберігати фотографію в рамці під склом в кімнаті, без прямого попадання сонячного світла або іншого світла високої інтенсивності. Допускається освітлення не вище 500 люкс на протязі 10 годин на день.

І все. Оскільки звичайний користувач навряд чи тримає у себе вдома прилади для вимірювання освітленості фотографії, друкує частіше на іншому папері (більш дешевому), та й рамки з фотографіями під склом вже нікуди ставити, то таким чином він повністю відступає від умов, що забезпечують 30 років зберігання фотографії без вицвітання. Але, тим не менше, дивується - ЧОМУ ж все-таки відбувається вицвітання?

Інший спосіб надання інформації про довгостроковість зберігання фотографій – це світлостійкість чорнила/барвників за стандартизованою 8-бальною шкалою Wool scale. При цьому чорнило зі ступенем світлостійкості 1-2 вважається нестійким до вицвітання. Зберігати такі фотографії можна досить довго, але виключно в альбомі, у сухому прохолодному місці, щоб вплив атмосферних чинників був мінімальним. Найкращі щодо довгостроковості зберігання - пігментні чорнила (зазвичай 7-8 балів), бо вони не тільки світлостійкі, а й водостійкі. Однак знову ж таки неможливо назвати конкретний термін зберігання (у днях/місцях/роках), бо все і завжди залежить від того, чим друкувати, на чому друкувати, у яких умовах зберігати. Тому світлостійкість у балах служить для виключно для орієнтування. А знебарвити фотографію, якщо дуже захотіти, можна будь-яку.

Тому рекомендуємо в будь-якому випадку вибирати, по можливості, найбільш прийнятні умови зберігання.

Приємного Вам перегляду альбомів з Вашими фотографіями!

Дана стаття підготовлена з використанням матеріалів офіційних сайтів виробників оригінального устаткування, профільних журналів "The Recharger Magazine", "The Recycler Trade Magazine", а також використані дані наукових досліджень FOGRA (Research Report # 52.024E "Light and weather fastness of printed products "), аматорських досліджень на дану тему (стаття Євгена Свідерського« Світлостійкість фотографій, надрукованих на папері за допомогою різних технологій друку», опублікована на сайті www.bcfoto.ru).

Кнопка зв'язку