Що таке водо- та светлостійкість чорнила?

Чорнила для струминних принтерів і плотерів традиційно сприймалися як щось ненадійне - вони в більшості своїй бояться кращих друзів людини - сонця і води.

Чому чорнило боїться води? Відповідь проста – у ньому є барвник, який легко розчиняється у воді. Тому висохле зображення знову буде розчинятися у воді, тобто розмазуватися від дотику мокрими руками і т.д. З появою чорнил на основі пігментів проблема водостійкості вважається практично вирішеною - пігмент не розчиняється у воді і тому друковане зображення не розпливається навіть, якщо його помістити в акваріум або підставити під душ.

Проблема стійкості кольору набагато складніша. Картинка вицвітає під дією сонячних променів, стає блідою і практично одноколірною.

Основою стабільності кольору є стійкість чорнила до дії ультрафіолетових променів. Як діє УФ? Великі молекули барвника під дією короткохвильових ультрафіолетових променів деградують через зміни у деяких хімічних зв'язках, і молекула барвника розпадається на кілька фрагментів, які можуть мати дещо інше забарвлення або не мати його взагалі, але це вже зовсім інші за властивостями речовини.

Крім того, вицвітання буває «темновим», тобто без впливу ультрафіолету, під дією інших умов навколишнього середовища:

  • високої вологості (відбувається зсув кольору або пожовтіння);
  • високих температур (вицвітання, потемніння, зсув кольору);
  • промислових викидів (знебарвлення або зсув кольору);
  • агресивних газів, наприклад, озону (руйнування молекул барвника, аналогічний ефект, як у випадку вицвітання під УФ).

Зображення, надруковані за допомогою dye-based (на основі барвника) чорнил, надворі збережуться недовго. Недарма такі чорнила називають in-door - для використання всередині приміщень. Навіть якщо якийсь виробник чорнила заявляє, що його dye-based чорнило світлостійке, вірити цьому не варто. Напевно таке чорнило всього-на-всього має підвищену світлостійкість і картинки залишаться незмінними надворі тиждень, місяць, але не більше, якщо підібрати найбільш підходящий носій.

Світлостійкими є пігментні чорнила, тому їх називають outdoor. Найбільш світлостійке чорне чорнило. У ньому найчастіше в якості пігменту використовується спеціальна сажа. Кольорові пігментні чорнила трохи менше світлостійкі: часом жовтий пігмент вигорає першим, а зелений швидше синього і т.д.

На сьогоднішній день немає методу стовідсоткового захисту друкованого зображення від вицвітання. Однак є деякі методи підсилення світлостійкості.

Папір з покриттям гарно вбирає чорнило, картинка дуже швидко висихає. Але для отримання яскравих кольорів деяка кількість чорнила повинна залишатися на поверхні, - саме той поверхневий шар і вицвітає.

При додаванні в чорнило спеціальних, поглинаючих УФ добавок, також не можна домогтися 100 % ефекту захисту, бо повинен поглинатися весь діапазон УФ хвиль - від 190 до 400 нм, а таких речовин просто не існує. Крім того, важко уявити, що ці добавки візьмуть на себе всі УФ промені. Щось дістанеться і барвникові.

Ламінування, тобто покриття листа з зображенням плівкою (ламінатом), який блокує УФ світло, також не гарантує 100 % результат. Жоден із ламинатів не дає захисту на всьому діапазоні УФ хвиль, частіше лише до 380 нм. Причина у тому, що УФ-абсорбери, які захищають до 400 нм, також блокують фіолетовий і в деякій мірі синій колір. Тому зображення буде здаватися небажано жовтуватим. Крім того, на слово вірити виробникам про ступінь захисту від УФ годі було. Методи випробувань такі, що здійснюються в штучних умовах і є сильно прискореними (не буде ж людина спостерігати 20 років процес вицвітання перш, ніж почне продавати ламінат). Штучного джерела УФ-випромінювання абсолютно ідентичного сонцю просто не існує. Тобто всі дані виходять приблизні.

Висновок такий, що на сьогоднішній день немає 100 % світлостійких чорнил, але є багато методів її підвищення.

Кнопка зв'язку